Programjaink:
- Programfüzet a június 27-29. között tervezett, ERASMUS Mobilitás keretből finanszírozott dániai csoport látogatásról
- Összefoglaló a BKNSZ 2021. augusztus 24-én Dányban megtartott, stratégia-alkotó workshopjáról
- Várjuk a az európai nemzetközi együttműködéséket segítő hálózat, a FIRST-NETWORK első rendezvényére!
- Képzések és nyílt oktatási források az első nemzetközi projekt megvalósítók számára. A képzési összefoglaló I.Rész: Nemzeti tréningek
- "Felkészülés az aktív idős korra" c. Erasmus+ projekt keretében kidolgozott négy tananyag
- Nemzetközi színtéren kezdő projekt megvalósítók támogatói hálózata c. ERASMUS+ projekt leírása
- Sikerek és kihívások 1. jelentés a felnőttképzés civil társadalmi szektorának nemzetközi projektmenedzsmentjéről
- Kulcskompetenciák és szolgáltatási igények II. Riport – Nemzetközi projektmenedzsment a civil szervezetek felnőttképzési tevénysége során
- Kapcsolódó információk szervezetvezetőknek
- Kapcsolódó információk projektmenedzsereknek
20 éves a Budapest Környéki Népfőiskolai Szövetség
Születésnapunkat "kötődéseink és a hely szelleme jegyében" a Szentendrei-szigeten, Kisorosziban a helyi Protestáns Ifjúsági Művelődési Műhely konferencia házában rendeztük meg május 16-17-én. Kétnapos - szakmai és ünnepi programmal tettük emlékezetessé a 20 éves találkozót.
Az első napon - EU-s forrásszerzés a gyakorlatban c. szerveztünk képzést a Sárospataki Népfőiskolai Egyesülettel, amelyet Bordás István vezetett. Mindnyájan nagyon örültünk annak, hogy együtt dolgozhattunk a tréning keretei között. Az együttlét alkalmat adott a közös munkára, gondolkodásra és lélekerősítésre.
Az első nap, a kisoroszi képzés része volt egy országos, regionális népfőiskolai képzési programnak, amelyet az NCA is támogatott. Célja volt: Olyan ismeretek nyújtása, amely növeli a civil felnőttképzési szakemberek felkészültségét az EU-s pályázati módszerek területén.
A képzés célcsoportja és létszáma: Népfőiskolákon, non-profit felnőttképzési tevékenységet folytató civil szervezetekben dolgozó szakemberek.
Várható eredmények, indikátorok:
- Output: A KMR-ben 12 szakember kiképzése az alább megadott tematika szerint.
- Hatás: nő a nonprofit alapú felnőttképzési szervezetek tudáspotenciálja az EU-s logikájú pályázatok készítése területén, javul a képviselt szervezetek forrásszerző képessége.
Tematika és alkalmazott módszerek:
- A pályázatok logikája, működési mechanizmusai, elvárásai Közösségi kezdeményezések és centralizált programok
- Rövid ismertetés a centralizált programok és közösségi kezdeményezések működéséről, eddigi tapasztalatok - Előadás
- Magyarországi támogatások lehetőségek (rövid áttekintés)
- Az NFTII operatív programjai:
- Ágazati programok
- Regionális programok.
- Előadás
- A pályázat gyakorlata - az ötlettől a projekt szinapszisig
- Erőforrás felmérés
- Kapcsolati tőke, és együttműködés
- SWOT analízis
- Egyéni munka, csoport munka, tanbeszélgetés, impulzus módszer.
- A pályázat gyakorlata - a pályázat elkészítése
- Logikai keretmátrix
- Megvalósíthatósági tanulmány,
- Időtábla,
- Költségvetés
- Egyéni munka, csoport munka, tanbeszélgetés, impulzus módszer.
Összes óraszám kb. 8 óra
Szükséges eszközök:
Flippchart, tollak, papír, különböző színű vastag filcek, notebook, projektor, vászon, internet kapcsolat.
Közös gondolkodással megfogalmaztuk a kulcsproblémát. Miért gyenge a felnőttképzés ma Magyarországon? Legfontosabb szerepe az, hogy kiegyenlítse a közoktatást és minőségi tudást nyújtson, ezért meg kell változtatni a felnőttképzésről kialakult képet, azaz meg kell erősíteni a felnőttképzést (akár a közoktatással, szakoktatással szemben is) - így véljük, tapasztalataink alapján.
Kialakult egy HÍD tartamú KMO-i térségfejlesztési közös projekt, amely a résztvevők szakmai irányultságára, aktivitására épül. Az élethosszig tartó tanulás keretei között: tanulókörök partnerség-építése, a sajátos magyar észjárás előtérbe helyezése, a személyiségfejlesztés sokféle módszerei és a budapesti népfőiskola megteremtése a Közép-Magyarország Régióban.
A HÍD projekt résztervei:
- Tatai Magyary Zoltán Népfőiskola: A tevékenység feltételrendszerének megteremtése, bentlakásos intézmény létrehozása
- Szentendrei ECKE : A társadalmi részvétel fejlesztése a klíma - tudatosság érdekében a KMR-ben
- Szentendrei Testvérvárosi Kapcsolatok Egyesület: Nemzetközi kulturális fesztivál megrendezése Szentendrén
- Makkai Sándor Protestáns Népfőiskola - Kisoroszi: Teremtésvédelem népfőiskolai képzés megújítása, határon túli résztvevőkkel
- Bagi Helytörténeti Baráti Kör: "BAG-MAG" falufejlesztési kör érték és érdekvédelme a faluközpont megmaradásáért
Este Radnóti verseket mondtunk a spiccen, azaz a szigetcsúcson, ahol a Duna kettéválik a Kis-Dunára (Szentendrei - Duna-ág) és a Nagy-Dunára (Váci Duna-ág). A Duna évezredek alatt hozta létre az egykor hét szigetből álló Szentendrei-szigetet. A Nap lemenőben volt, s vörös fénnyel csordult a felhőkbe s a folyamba.
A második nap a lélekemelő ünnepé volt.
Összegyülekeztünk és részt vettünk a kisoroszi református istentiszteleten, amelyet Makkai Lilla felelős lelkész mutatott be. Úgy éreztük, mintha nekünk (is) szólt volna az igehirdetés, a Szolgálatról beszélt, arról, hogy az ember, ha nem is "tökéletes", mégis mindenki alkalmas valamire, s egy közösségben mindez összeadódik, s nem méricskéljük, mit adok, mit kapok, mennyit adok és mennyit kapok, hiszen a cselekvő szeretet az, amely bensőnkből vezérel.
Az ünnepi találkozót József Attila Ars poetica c. verse indította, Nagy Júlia a BKNSZ ügyvezetője előadásában. Ezt követte Varga Gyula közösségfejlesztő kollégánk által összeállított zenés fénykép dokumentáció, egy szép válogatás a BKNSZ sikeres programjaiból: Művelődés Hete - a Tanulás Ünnepe Galga - menti és budapesti eseményeiről, az erdélyi szoboravatásról, a szociális szövetkezetek regionális fórumáról, a "Haza a Magosban" c. felnőttoktatási alapmodell képzésünkről Vértesacsán, a Megújuló Népfőiskola elnevezésű vándortalálkozókról Pest megye szerte.
Ezután Gódor András településfejlesztő szociológus, Dány község polgármestere (elnökünk) gondolatébresztő előadását hallgattuk meg arról, hogy 20 év alatt Magyarországon elcsúszott az ORIGÓ, a nulla pont lefelé és balra ment... Ezerarcú emberek alkotják népfőiskoláinkat, akik a helyi, térségi problémák oldásán fáradoznak a "Szolgálat" szellemében.
Réthey Prikkel Lajos néprajzos (Tahitótfalu), alapító elnökünk, 89 éves, elmondta, hogy a most íródó életrajza címének éppen a "Szolgálat" nevet választotta. Az életrajz kiadásához támogatókat várnak. Életrajzát a Nagy Imre Társaság felkérésére kezdte el megírni. (Az életrajz, - ha megjelenik, tele saját, személyes élményekkel, korhű dokumentumokkal - páratlan érték).
Borszékiné Rétháti Ágnes biokertész, néprajzi gyűjtő (Pócsmegyer) visszaemlékezett a kezdetekre, hogy bizony milyen nehezen indult be a falu 20 évvel ezelőtt, s ők voltak ketten Lóska Anikóval (településfejlesztő szociológus), akik a népfőiskola születésénél bábáskodtak szeretettel. A népfőiskola a társadalmi sebek gyógyítását vállalta, és nem utolsó sorban a családias környezet, a falusi életmód, hagyomány, a szellemi örökség bemutatását a helyi lakosság és az idelátogató turisták számára.
Budai József (Erdőkürt) - a kis falu a megújuló népfőiskolai mozgalom központja lett 1987-től. 30 gazdaképzést szerveztek, 60 tagja van a Művelődési Körnek, amely helytörténettel, hagyományok feltárásával, visszatanításával foglalkozik. 150 gyermek vesz részt a honismereti táborban, él a falu és mindig megújul, - bár ma már a hétvégén sem Budapestre, sem Vácra a Volánbusz nem indít járatot a faluból...
Gaján Vilmos (Pilisszentkereszt), ma már nem beszélnek sem szlovákul, sem svábul a faluban. Fontos a jót tenni, ha újrakezdhetné, ma is csak ezt csinálná. (Helytörténeti kör, hagyományok rögzítése filmen, erdő birtokossági egyesület létrehozása, Budakalászi Textilgyár megmentésének kísérlete).
Baka Györgyi (Százhalombatta, Hamvas Béla Szabadegyetem) - a népfőiskolai érintettségét még Sárospatakon, az újraszületéskor, Újszászi Kálmán diófája alatti beszélgetéseken szerezte. A népfőiskola lényege: mindig történik valami (lélekemelésnek mondanánk), a másikért dolgozunk, szembe megy a fogyasztói társadalom zsákutcájával, a személy és közösségi tenni akarás jellemzi, érintés, a személy számára. A személyiségfejlesztő képzési programot művészeti eszközökkel gazdagítja.
Szabolcs András - a fiatalokkal, a napi élettel, a valódi élettel foglalkozott a majki népfőiskola a 90-es években. Életre szóló élmény volt, értelmes fiatalokkal, közösség született. Szabad kísérletezés jellemezte, s az, hogyan találunk rá a helyes útra.
Halló József (Ipolyszalka Népfőiskolai Egyesület - Szlovákia) - A helyes út ránk talál-e? Nagy volt a várakozás az Ipoly menti népfőiskolán, 1990-ben. Akkor kell elkezdeni, amikor szükség van rá. Beavatás volt a határ menti aprófalvas térség számára.
Szigeti Gábor (Budapest, Gemini angol nyelvi tanulókör) Jó, kedvező alkalom van a népfőiskolák (önművelés, közösségépítés, nem formális felnőttképzés) számára, mert nagyon rossz a helyzet Magyarországon. Az utolsó előtti pillanatban vagyunk, most van csak igazán szükség a népfőiskolákra, amelyek mentálisan segíthetnek az embereknek, ezért is meg kell erősíteni a felnőttképzést. Az egyetemi értelmiségi elitnek sajnos fogalma sincs a népfőiskoláról. A tanulókörök (bármely tematikával) egy kitűnő módszer az önművelésre, közösségépítésre, az egymástól való tanulásra, a nem formális és az informális tanulásra. Nemzetközi partnerek is vannak, a BKNSZ kiadta 2008-ban a svéd tanulóköri mozgalom felnőtt pedagógiai módszereinek leírását magyarul.
Balogh Judit (Budapest) Fauna Alapítvány, a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos változatos tematikájú interaktív képzési program kidolgozója, előadója, szervezője, szívesen megy mindenhova, ahol népfőiskola működik, mert fontos az egyén, a közösség számára az önképzés, az új ismeret.
Keresztesi József (Tatai Magyary Zoltán Népfőiskola) emlékezett egykori elnökünkre Kemény Bertalan településtervezőre, a falugondnoki rendszer megálmodójára, a "Homálybogozás" falufejlesztő módszer eredeti tanítómesterére.
A 20 éves Budapest Környéki Népfőiskolai Szövetség valóban ezerarcú népfőiskola, s ahány népfőiskola, annyi módszer.
Isten éltesse egyesületünket, adjon erőt a jövőben is, hogy folytathassuk a Szolgálatot.
Nagy Júlia
ügyvezető
Korábbi programjaink, letölthető anyagaink:
- A svédországi Vasterasi és a Bergslagi népfőiskola látogatásának programja (2012. október 8.)
- Konferencia a fenntartható vidékfejlesztésről (2012)
- Népfőiskolai helyi fórumok a családi kisgazdaságokra alapozott fenntartható vidékfejlesztésről- Meghívó
- Háztáji Dányban
- A globalizáció hatása (doc)
- A kistermelői élelmiszer előállítás és forgalmazás aktuális szabályai (docx)
- Anyaföldünk Gaia (docx)
- Hatályos kistermelői szabályzás (2012.08. - pdf)
- Prezentáció a vidékfejlesztésről (ppt)
- Ertsey, prezentáció (ppt)
- Szentendre, prezentáció (ppt)
- Közép-magyarországi vidékfejlesztési fórum meghívó (doc), jelentkezési lap (doc)
- Könyvajánló: N.F.S. Grundtvig (1783-1872) életrajza - először magyarul, a BKNSZ kiadásában
- N.F.S. Grundtvig életrajza - megrendelő lap
- Borítólap a svéd tanulókörök módszertani leírásához
- A népoktatás pedagógiája c. svéd dokumentum fordítása
- Tudás, kultúra ünnepe-előadás
- Felnőttképzési programok, jó gyakorlatok a közép-magyarországi régióban, Budapesti Művelődési Központ, 2008.06.27. - meghívó (belső), (külső)
- Tanulás idős korban
- Falukutatás
- Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás
- Az élethosszig tartó tanulás népszerűsítése - az EU elvárások megismerése, programajánló
- Ikonok és indexek
- A felnőttképzés hatékonyságának feltételrendszere
- Esélyt adunk - jó gyakorlatok a felnőttképzésben
- "Egy életen át tartó tanulás", Vác, 2008.05.21., meghívó (doc)
- "Egy életen át tartó tanulás", Kerepes, 2008.05.15., meghívó (doc)
- "Egy életen át tartó tanulás", Szentendre, 2008.05.07., meghívó (doc)
- Szociális Szövetkezetek, Szentendre, 2008.01.16., meghívó 1. (jpg)
- Szociális Szövetkezetek, Szentendre, 2008.01.16., meghívó 2. (jpg)
- Szociális Szövetkezetek, Szentendre, 2008.01.16., Mit biztosít ma a jogszabályi háttér Magyarországon a szociális szövetkezetekkel kapcsolatban?
- Szociális Szövetkezetek, Szentendre, 2008.01.16., Szövetkezet alapításkori gyermekbetegségei (ppt)
- Szociális Szövetkezetek, Szentendre, 2008.01.16., Mi a helyi gazdasági igény... (ppt)
- Szociális Szövetkezetek, Szentendre, 2008.01.16., Brainstorming (xls)
- Térségi fórum Szentendrén a közösségi fejlődés új lehetőségeiről
- 20 éves a Budapest Környéki Népfőiskolai Szövetség (2009)
- Művelődés hete - a tanulás ünnepe 2008.
- Felnőttképzési programok, jó gyakorlatok a Közép-Magyarország Régióban 2008.
- Szociális Szövetkezetek 2008., Beszámoló a "A közösségi fejlődés új lehetőségei" c. programról
- Szociális Szövetkezetek 2008., Szociális Szövetkezetek működése
- Szoboravató Erdélyben 2007.
- Szoboravató Erdélyben, 2007., Székelyszentistván, 2007. 1. (ppt)
- Szoboravató Erdélyben, 2007., Székelyszentistván, 2007. 2. (ppt)
- Művelődés Hete, 2006., meghívó 1. (jpg)
- Művelődés Hete, 2006., meghívó 2. (jpg)
- A Művelődés Hete hivatalos logoja (jpg)
- Művelődés Hete, 2006., Aszód, 2006. (ppt)
- Művelődés Hete, 2006., Innováció - Aszód, 2006. (ppt)
- Művelődés Hete, 2006., Előadás, 2006.03.24. (ppt)