BKNSZ

Programjaink:





20 éves a Budapest Környéki Népfőiskolai Szövetség

Születésnapunkat "kötődéseink és a hely szelleme jegyében" a Szentendrei-szigeten, Kisorosziban a helyi Protestáns Ifjúsági Művelődési Műhely konferencia házában rendeztük meg május 16-17-én. Kétnapos - szakmai és ünnepi programmal tettük emlékezetessé a 20 éves találkozót.

20 éves a BKNSZ

Az első napon - EU-s forrásszerzés a gyakorlatban c. szerveztünk képzést a Sárospataki Népfőiskolai Egyesülettel, amelyet Bordás István vezetett. Mindnyájan nagyon örültünk annak, hogy együtt dolgozhattunk a tréning keretei között. Az együttlét alkalmat adott a közös munkára, gondolkodásra és lélekerősítésre.


Az első nap, a kisoroszi képzés része volt egy országos, regionális népfőiskolai képzési programnak, amelyet az NCA is támogatott. Célja volt: Olyan ismeretek nyújtása, amely növeli a civil felnőttképzési szakemberek felkészültségét az EU-s pályázati módszerek területén.


A képzés célcsoportja és létszáma: Népfőiskolákon, non-profit felnőttképzési tevékenységet folytató civil szervezetekben dolgozó szakemberek.


Várható eredmények, indikátorok:

  • Output: A KMR-ben 12 szakember kiképzése az alább megadott tematika szerint.
  • Hatás: nő a nonprofit alapú felnőttképzési szervezetek tudáspotenciálja az EU-s logikájú pályázatok készítése területén, javul a képviselt szervezetek forrásszerző képessége.

Tematika és alkalmazott módszerek:

  • A pályázatok logikája, működési mechanizmusai, elvárásai Közösségi kezdeményezések és centralizált programok
  • Rövid ismertetés a centralizált programok és közösségi kezdeményezések működéséről, eddigi tapasztalatok
  • - Előadás
  • Magyarországi támogatások lehetőségek (rövid áttekintés)
    • Az NFTII operatív programjai:
      • Ágazati programok
      • Regionális programok.
    • Előadás
  • A pályázat gyakorlata - az ötlettől a projekt szinapszisig
  • Erőforrás felmérés
    • Kapcsolati tőke, és együttműködés
    • SWOT analízis
    • Egyéni munka, csoport munka, tanbeszélgetés, impulzus módszer.
  • A pályázat gyakorlata - a pályázat elkészítése
  • Logikai keretmátrix
    • Megvalósíthatósági tanulmány,
    • Időtábla,
    • Költségvetés
    • Egyéni munka, csoport munka, tanbeszélgetés, impulzus módszer.

Összes óraszám kb. 8 óra


Szükséges eszközök:

Flippchart, tollak, papír, különböző színű vastag filcek, notebook, projektor, vászon, internet kapcsolat.


Közös gondolkodással megfogalmaztuk a kulcsproblémát. Miért gyenge a felnőttképzés ma Magyarországon? Legfontosabb szerepe az, hogy kiegyenlítse a közoktatást és minőségi tudást nyújtson, ezért meg kell változtatni a felnőttképzésről kialakult képet, azaz meg kell erősíteni a felnőttképzést (akár a közoktatással, szakoktatással szemben is) - így véljük, tapasztalataink alapján.


Kialakult egy HÍD tartamú KMO-i térségfejlesztési közös projekt, amely a résztvevők szakmai irányultságára, aktivitására épül. Az élethosszig tartó tanulás keretei között: tanulókörök partnerség-építése, a sajátos magyar észjárás előtérbe helyezése, a személyiségfejlesztés sokféle módszerei és a budapesti népfőiskola megteremtése a Közép-Magyarország Régióban.


A HÍD projekt résztervei:

  • Tatai Magyary Zoltán Népfőiskola: A tevékenység feltételrendszerének megteremtése, bentlakásos intézmény létrehozása
  • Szentendrei ECKE : A társadalmi részvétel fejlesztése a klíma - tudatosság érdekében a KMR-ben
  • Szentendrei Testvérvárosi Kapcsolatok Egyesület: Nemzetközi kulturális fesztivál megrendezése Szentendrén
  • Makkai Sándor Protestáns Népfőiskola - Kisoroszi: Teremtésvédelem népfőiskolai képzés megújítása, határon túli résztvevőkkel
  • Bagi Helytörténeti Baráti Kör: "BAG-MAG" falufejlesztési kör érték és érdekvédelme a faluközpont megmaradásáért

Este Radnóti verseket mondtunk a spiccen, azaz a szigetcsúcson, ahol a Duna kettéválik a Kis-Dunára (Szentendrei - Duna-ág) és a Nagy-Dunára (Váci Duna-ág). A Duna évezredek alatt hozta létre az egykor hét szigetből álló Szentendrei-szigetet. A Nap lemenőben volt, s vörös fénnyel csordult a felhőkbe s a folyamba.


20 éves a BKNSZ

A második nap a lélekemelő ünnepé volt.


Összegyülekeztünk és részt vettünk a kisoroszi református istentiszteleten, amelyet Makkai Lilla felelős lelkész mutatott be. Úgy éreztük, mintha nekünk (is) szólt volna az igehirdetés, a Szolgálatról beszélt, arról, hogy az ember, ha nem is "tökéletes", mégis mindenki alkalmas valamire, s egy közösségben mindez összeadódik, s nem méricskéljük, mit adok, mit kapok, mennyit adok és mennyit kapok, hiszen a cselekvő szeretet az, amely bensőnkből vezérel.


Az ünnepi találkozót József Attila Ars poetica c. verse indította, Nagy Júlia a BKNSZ ügyvezetője előadásában. Ezt követte Varga Gyula közösségfejlesztő kollégánk által összeállított zenés fénykép dokumentáció, egy szép válogatás a BKNSZ sikeres programjaiból: Művelődés Hete - a Tanulás Ünnepe Galga - menti és budapesti eseményeiről, az erdélyi szoboravatásról, a szociális szövetkezetek regionális fórumáról, a "Haza a Magosban" c. felnőttoktatási alapmodell képzésünkről Vértesacsán, a Megújuló Népfőiskola elnevezésű vándortalálkozókról Pest megye szerte.


Ezután Gódor András településfejlesztő szociológus, Dány község polgármestere (elnökünk) gondolatébresztő előadását hallgattuk meg arról, hogy 20 év alatt Magyarországon elcsúszott az ORIGÓ, a nulla pont lefelé és balra ment... Ezerarcú emberek alkotják népfőiskoláinkat, akik a helyi, térségi problémák oldásán fáradoznak a "Szolgálat" szellemében.


Réthey Prikkel Lajos néprajzos (Tahitótfalu), alapító elnökünk, 89 éves, elmondta, hogy a most íródó életrajza címének éppen a "Szolgálat" nevet választotta. Az életrajz kiadásához támogatókat várnak. Életrajzát a Nagy Imre Társaság felkérésére kezdte el megírni. (Az életrajz, - ha megjelenik, tele saját, személyes élményekkel, korhű dokumentumokkal - páratlan érték).


Borszékiné Rétháti Ágnes biokertész, néprajzi gyűjtő (Pócsmegyer) visszaemlékezett a kezdetekre, hogy bizony milyen nehezen indult be a falu 20 évvel ezelőtt, s ők voltak ketten Lóska Anikóval (településfejlesztő szociológus), akik a népfőiskola születésénél bábáskodtak szeretettel. A népfőiskola a társadalmi sebek gyógyítását vállalta, és nem utolsó sorban a családias környezet, a falusi életmód, hagyomány, a szellemi örökség bemutatását a helyi lakosság és az idelátogató turisták számára.


Budai József (Erdőkürt) - a kis falu a megújuló népfőiskolai mozgalom központja lett 1987-től. 30 gazdaképzést szerveztek, 60 tagja van a Művelődési Körnek, amely helytörténettel, hagyományok feltárásával, visszatanításával foglalkozik. 150 gyermek vesz részt a honismereti táborban, él a falu és mindig megújul, - bár ma már a hétvégén sem Budapestre, sem Vácra a Volánbusz nem indít járatot a faluból...


Gaján Vilmos (Pilisszentkereszt), ma már nem beszélnek sem szlovákul, sem svábul a faluban. Fontos a jót tenni, ha újrakezdhetné, ma is csak ezt csinálná. (Helytörténeti kör, hagyományok rögzítése filmen, erdő birtokossági egyesület létrehozása, Budakalászi Textilgyár megmentésének kísérlete).


Baka Györgyi (Százhalombatta, Hamvas Béla Szabadegyetem) - a népfőiskolai érintettségét még Sárospatakon, az újraszületéskor, Újszászi Kálmán diófája alatti beszélgetéseken szerezte. A népfőiskola lényege: mindig történik valami (lélekemelésnek mondanánk), a másikért dolgozunk, szembe megy a fogyasztói társadalom zsákutcájával, a személy és közösségi tenni akarás jellemzi, érintés, a személy számára. A személyiségfejlesztő képzési programot művészeti eszközökkel gazdagítja.


Szabolcs András - a fiatalokkal, a napi élettel, a valódi élettel foglalkozott a majki népfőiskola a 90-es években. Életre szóló élmény volt, értelmes fiatalokkal, közösség született. Szabad kísérletezés jellemezte, s az, hogyan találunk rá a helyes útra.


Halló József (Ipolyszalka Népfőiskolai Egyesület - Szlovákia) - A helyes út ránk talál-e? Nagy volt a várakozás az Ipoly menti népfőiskolán, 1990-ben. Akkor kell elkezdeni, amikor szükség van rá. Beavatás volt a határ menti aprófalvas térség számára.


Szigeti Gábor (Budapest, Gemini angol nyelvi tanulókör) Jó, kedvező alkalom van a népfőiskolák (önművelés, közösségépítés, nem formális felnőttképzés) számára, mert nagyon rossz a helyzet Magyarországon. Az utolsó előtti pillanatban vagyunk, most van csak igazán szükség a népfőiskolákra, amelyek mentálisan segíthetnek az embereknek, ezért is meg kell erősíteni a felnőttképzést. Az egyetemi értelmiségi elitnek sajnos fogalma sincs a népfőiskoláról. A tanulókörök (bármely tematikával) egy kitűnő módszer az önművelésre, közösségépítésre, az egymástól való tanulásra, a nem formális és az informális tanulásra. Nemzetközi partnerek is vannak, a BKNSZ kiadta 2008-ban a svéd tanulóköri mozgalom felnőtt pedagógiai módszereinek leírását magyarul.


Balogh Judit (Budapest) Fauna Alapítvány, a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos változatos tematikájú interaktív képzési program kidolgozója, előadója, szervezője, szívesen megy mindenhova, ahol népfőiskola működik, mert fontos az egyén, a közösség számára az önképzés, az új ismeret.


Keresztesi József (Tatai Magyary Zoltán Népfőiskola) emlékezett egykori elnökünkre Kemény Bertalan településtervezőre, a falugondnoki rendszer megálmodójára, a "Homálybogozás" falufejlesztő módszer eredeti tanítómesterére.
A 20 éves Budapest Környéki Népfőiskolai Szövetség valóban ezerarcú népfőiskola, s ahány népfőiskola, annyi módszer.
Isten éltesse egyesületünket, adjon erőt a jövőben is, hogy folytathassuk a Szolgálatot.

Nagy Júlia

Nagy Júlia
ügyvezető

Korábbi programjaink, letölthető anyagaink: