Programjaink:
- Programfüzet a június 27-29. között tervezett, ERASMUS Mobilitás keretből finanszírozott dániai csoport látogatásról
- Összefoglaló a BKNSZ 2021. augusztus 24-én Dányban megtartott, stratégia-alkotó workshopjáról
- Várjuk a az európai nemzetközi együttműködéséket segítő hálózat, a FIRST-NETWORK első rendezvényére!
- Képzések és nyílt oktatási források az első nemzetközi projekt megvalósítók számára. A képzési összefoglaló I.Rész: Nemzeti tréningek
- "Felkészülés az aktív idős korra" c. Erasmus+ projekt keretében kidolgozott négy tananyag
- Nemzetközi színtéren kezdő projekt megvalósítók támogatói hálózata c. ERASMUS+ projekt leírása
- Sikerek és kihívások 1. jelentés a felnőttképzés civil társadalmi szektorának nemzetközi projektmenedzsmentjéről
- Kulcskompetenciák és szolgáltatási igények II. Riport – Nemzetközi projektmenedzsment a civil szervezetek felnőttképzési tevénysége során
- Kapcsolódó információk szervezetvezetőknek
- Kapcsolódó információk projektmenedzsereknek
Felnőttképzési programok, jó gyakorlatok a Közép-Magyarország Régióban - az EU elvárásairól a felnőttképzés területén c. konferencia
Helye: Budapesti Művelődési Központ
Ideje: 2008. június 27. 10-16 órakor
Rendezője: Budapest Környéki Népfőiskolai Szövetség
Támogató partnere: Budapesti Művelődési Központ
A konferencia a Magyar Népfőiskolai Társaság "Az élethosszig tartó tanulás népszerűsítése - az EU elvárások megismerése" c. FMM/NSZFI által támogatott projekt keretében valósult meg.
A konferencián 53 regisztrált résztvevő jelent meg, csatoljuk a jelenlét ívet, fényképeket, valamint az ott elhangzott előadások anyagát CD-n.
A konferencia résztvevői megkapták a most megjelent Esélyt adunk c. felnőttképzési jó gyakorlatok gyűjteményes kiadványt, amelyet az MNT adott ki a projekt keretében.
A konferenciát megelőzően (június 25-n du.) a Civil Rádióban 1 órás élő műsor keretében foglalkoztak a népfőiskolák az élethosszig tartó tanulásban betöltött szerepéről a régióban.
A konferenciát Margittai Katalin a BMK igazgatója és Varga Gyula a BKNSZ alelnöke nyitotta meg. Hangsúlyozták, hogy a két szervezetet a régióban a felnőttképzés köti össze, s az a jó kezdeményezés, hogy e konferencia keretében tudás cserét folytatunk a működő felnőttképzési programokról, jó gyakorlatokról.
A legfontosabb Unios irányelvek - a Felnőtt Tanulási Cselekvési Program előadója dr.Sz.Tóth János Phd, az MNT elnöke, összefoglalta az EU helyzetét, kihívásokat, a cselekvés irányait.
Az ismert kihívások: versenyképesség, demográfiai változások, társadalmi felzárkózás kérdésköre, - a válaszok, cselekvési programok az egyes tagállamok szuverén nemzeti színtű oktatáspolitikájában jelennek meg.
A nyitott koordináció keretében kialakult a jó gyakorlatok cseréje iránti igény, amely a különféle adottságokból eredő sokszínűséget és a gyakorlatban már megvalósult, működő képzési programokat jelent.
Az EU Bizottságának legfontosabb üzenete, hogy a tanulásban ( felnőtt tanulásban) lebontsa az akadályokat, szemléletformálásra van szükség, mert nem az egyes emberrel van a baj, hanem az együtt nem működő intézményrendszerrel. MO-n csak 3,3 %-a vesz részt a felnőtt korú népességnek a felnőttképzésben, amellyel sereghajtók vagyunk az EU-ban. A tanuló társadalom felé a minőségi közművelődési és felnőttoktatási rendszer, kínálat vezet, s ebben a folyamatban egyre inkább felértékelődik a nem formális tanulás elismerésének szükségessége.
A Társadalmi kihívások - felnőttképzés válaszai tegnap és ma c. előadásában Dr. Maróti Andor Phd azt elemezte, vajon miért nem tanulnak az emberek?
Az ismert válaszok (nincs időm, pénzem, a közép-felsőfokúak tanulnak, rosszul tanultak egykor, kényszerek, öröm nélkül) mélyén húzódik a valódi kérdés, mi az igazi, a hatékony tanulás? Az új felfogás a tanulásról, a produktív tanulás - gondolati aktivitás - kreatív tanulás felszabadító pedagógiáját, a megértés folyamatát ismertette több, az analfabéták között végzett tapasztalati kutatás alapján, valamint a hazai öntevékenység, szabadművelődés egykori jó gyakorlatát. Azt a folyamatot, hogyan lehet megtanítani az embereket arra, hogyan találják meg a kiutat személyes válsághelyzetükből - a problémamegoldó gondolkodás, a kompetencia alapú képzések, a kulcsképességek erősítése módszerei alapján.
Ismertette a nemzetközi összehasonlítást is: Pl. A magyar népesség gyenge a szövegértésben, Svédország, különösen a tanulóköri módszerrel elérte, hogy 1,5 millió svéd vesz részt a mindennapi felnőttképzésben, a részvételi demokráciában. Itthon fejleszteni kell az aktív állampolgárrá válást, képzést, a kritikus, nyitott gondolkodást. Ezért is van szükség a szemléletformálásra a tanulásban: erősíteni kell az intenzív, a csoportos tanulási formákat, a problémamegoldó párbeszédet a felnőttképzési és oktatási intézményrendszerben.
A felnőttképzés hatékonyságának feltételrendszere c. előadásában Dr. Piros Márta a Károly Róbert Főiskola Felnőttképzési Központ igazgatója kifejtette, hogy a legfontosabb kérdés a szakképzettség megszerzése, a nem formális tanulás és az informális tanulás elismerése, a felsőoktatás és felnőttképzés együttműködése, valamint valódi, fel nem tárt erőforrásnak tartja, a civil szervezetek és a felsőoktatás jobb együttműködésében rejlő lehetőségeket.
Mihályfi Márta az MNT főtitkára vázolta a Magyar Népfőiskolai Társaság felnőttképzést fejlesztő programját, melynek lényeges eleme volt a tapasztalatai alapján megfogalmazott hiány: az együttműködési képesség gyengesége.
Előtérbe került az EU-ban a nem formális tanulás mérése, s ennek egyik eredményes összehasonlító módszere a Jó gyakorlatok gyűjtése, cseréje, amely azt is megmutatja, pl. mi működik ma Magyarországon, - mi a helyzet a hazai nem formális tanulás elismerésével,- mi a helyzet a felnőttképzés, mint szakma elismerésével( kik tanítanak, mit, a Felnőttképzési TV. mit segített, mi a tapasztalat az andragógus képzéssel).
Összefoglalta a felnőttképzést fejlesztő cselekvési tervről megfogalmazódott véleményeket, az eddig lezajlott regionális konferenciák alapján:
- külső kényszer a tanulás,
- hiányos a művészeti nevelés a tanulási folyamatban,
- alacsony a társadalmi elismertsége a felnőttkori tanulásnak,
- az andragógus képzés hiányossága a megfelelő gyakorlóhely,
- a felnőttképzési akkreditáció nehézkes, a szakképzés dominál, az MNT pl. minden feltételnek megfelel, mégsem kap támogatást a tevékenységéhez,
- emelkedett a képzésről-képzésre járók száma, mert így kapják meg az egyének a megélhetéshez szükséges minimális összeget, azonban egyesek elhelyezkedni mégsem tudnak, vagy nem is akarnak?
A konferencián 5 jó felnőttképzési gyakorlatot mutattunk be, a részletes előadás anyagok a CD-n megtalálhatóak, ill. az Esélyt adunk c. kézikönyvben.
A felnőttképzési tájékozató szolgálat közművelődési modelljét Brüll Edit a BMK ig.h. vázolta fel. A ma már országosan ismert, elismert Palló Szolgáltató és Információs Rendszer (segítség a felnőttkori tanuláshoz) lényege
- a közművelődési intézmény funkcióváltása, az intézményrendszerben dolgozó szakemberek felkészítése az új feladatokra (pl. felnőttképzési konzulens- milyen feladat munkanélküliekkel, a tanulástól elszokott felnőtt emberrel foglalkozni)
- párhuzamos intézményrendszerekre nincs szükség, hogyan lehet a meglévő infrastruktúrára egy új tudást ráépíteni
- az együttműködés értéke, a kapocs szerep értéke (közművelődési int., munkaügyi szervezetek, képzési szolgáltatók, képzést-állást keresők között), hiszen az a belső erkölcsi-szakmai meggyőződés vezérel, hogy amire szükség van, azt hogyan tudjuk jól szolgálni. Bővíteni kell a közművelődési intézményi célcsoportot
- A Palló Felnőttképzési Tájékoztató Szolgálat ügyfelei száma éves szinten eléri a 600 főt a fővárosban, a honlap látogatóinak száma: 80.000.
Halmozottan hátrányos helyzetű fiatal felnőttek felzárkóztató képzési programját Czégény Ilona az újpesti Ady Művelődési Központ ig. h. mutatta be, a modell értékű képzési program keretében mintegy 20 roma fiatal vett részt, s juttattak el az elemi készségek fejlődéséhez, mint számolás, írás, olvasás, szociális, nyelvi kompetenciák (közismereti modul, az életvezetési képességek) javítása, amellyel sikeresebbek lehetnek az álláskeresésben. A képzési program része volt a konzulensek, tutorok segítő munkája. A végzettek tanúsítványt kaptak. A felnőttképzés fejlesztése a közművelődési intézményekben elnevezésű HEFOP pályázati program keretében valósult meg a program, helyi együttműködő partner az újpesti cigány kisebbségi önkormányzat volt. Személyes kapcsolati tőkével lehetett a résztvevőket megszólítani, elérni.
Tanulás idős korban c. Brüll Edit a BMK ig.h. foglalta össze a BMK által kifejlesztett
- képzési programokat (a legnépszerűbb a "Kattints rá Nagyi", "Folytassa Nagyi" számítógépes felhasználói alapképzés)
- különféle nemzetközi projektmunkát (pl. Grudtvig nemzetközi programban vesznek részt),
- a hálózatszerű építkezést,
- a kiadványokat,
- az öntevékeny csoportokat, melyek új közösségek létrejöttét is jelentették, az idősek körében az aktív állampolgárság kifejlődött,
- valamint a nemzetközi tapasztalatok integrálását az idősek hazai képzésébe.
Falukutatás, a falu megismerésének antropológiai módszereit Nagy Júlia a Falufejlesztési Táraság tapasztalatai alapján vázolta. Kiemelte a falu-város új szövetségének szükségességét, a lokalitás erejét a globális világban. Röviden bemutatta a módszertani falukutatás, a 100 órás bentlakásos nem formális felnőttképzés alapelemeit, a hátrányos helyzetű kistérségek, a falufejlesztés közösségi módszereit.
Nyelvtanulás új módon c. Szigeti Gábor a Bp. XIII.ker. Vízöntő Társalgási Kör szóvivője kifejtette a tanulóköri identitás és önszerveződés felerősödését e lakossági csoport- asztaltársaság keretei között. Kifejtette tapasztalatai alapján a hazai népfőiskolai mozgalom ilyen irányú szerepvállalásának hiányosságait, valamint azt, hogy a közművelődési intézmények is jobban fogadják be, segítsék elő a tanulóköri önszerveződés lábra állását.
A délutáni szabad beszélgetésen az alábbi vélemények fogalmazódtak meg a felnőttképzés fejlesztése érdekében:
- A felnőttképzés nem csupán munkaerő piaci képzést jelent, az EMBER a legfontosabb, ezért az általános célú felnőttképzési programok elismerésére van szükség
- A Felnőttképzési TV. a gyakorlatban eddig nem segítette elő a nem formális felnőttképzés elismerését
- A felnőttképzési akkreditáció túl bürokratikus
- Kiegyensúlyozottá kell tenni a szakképzés- a munkahelyen/vállalaton belüli képzések- és az általános felnőttképzés viszonyát, támogatottságát, forrásokhoz való hozzáférésének lehetőségét
- Munkaadóknak érdeke legyen a dolgozóik felnőttképzése, a helyzet ma rosszabb, mint a rendszerváltás előtt
- TÁMOP keretei között, valamint az akkreditációs folyamatban lehetetlen a civileknek és a közművelődési intézmény szektornak részt venni, pályázni (feltételek, likvid tőkehiány stb.)
- A 90-es Önkormányzati TV és rendszer felülről jött, kevés a jól működő önkormányzat ma, még nem alakult ki az a polgári társadalom, hogy az önkormányzatok társadalmi szervezetek legyenek.
- Szükség lenne a laikus képviselő testületek helyi döntés előkészítő - és hozó képességét, kompetenciáit (népfőiskolai képzési programokkal) fejleszteni
Korábbi programjaink, letölthető anyagaink:
- A svédországi Vasterasi és a Bergslagi népfőiskola látogatásának programja (2012. október 8.)
- Konferencia a fenntartható vidékfejlesztésről (2012)
- Népfőiskolai helyi fórumok a családi kisgazdaságokra alapozott fenntartható vidékfejlesztésről- Meghívó
- Háztáji Dányban
- A globalizáció hatása (doc)
- A kistermelői élelmiszer előállítás és forgalmazás aktuális szabályai (docx)
- Anyaföldünk Gaia (docx)
- Hatályos kistermelői szabályzás (2012.08. - pdf)
- Prezentáció a vidékfejlesztésről (ppt)
- Ertsey, prezentáció (ppt)
- Szentendre, prezentáció (ppt)
- Közép-magyarországi vidékfejlesztési fórum meghívó (doc), jelentkezési lap (doc)
- Könyvajánló: N.F.S. Grundtvig (1783-1872) életrajza - először magyarul, a BKNSZ kiadásában
- N.F.S. Grundtvig életrajza - megrendelő lap
- Borítólap a svéd tanulókörök módszertani leírásához
- A népoktatás pedagógiája c. svéd dokumentum fordítása
- Tudás, kultúra ünnepe-előadás
- Felnőttképzési programok, jó gyakorlatok a közép-magyarországi régióban, Budapesti Művelődési Központ, 2008.06.27. - meghívó (belső), (külső)
- Tanulás idős korban
- Falukutatás
- Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás
- Az élethosszig tartó tanulás népszerűsítése - az EU elvárások megismerése, programajánló
- Ikonok és indexek
- A felnőttképzés hatékonyságának feltételrendszere
- Esélyt adunk - jó gyakorlatok a felnőttképzésben
- "Egy életen át tartó tanulás", Vác, 2008.05.21., meghívó (doc)
- "Egy életen át tartó tanulás", Kerepes, 2008.05.15., meghívó (doc)
- "Egy életen át tartó tanulás", Szentendre, 2008.05.07., meghívó (doc)
- Szociális Szövetkezetek, Szentendre, 2008.01.16., meghívó 1. (jpg)
- Szociális Szövetkezetek, Szentendre, 2008.01.16., meghívó 2. (jpg)
- Szociális Szövetkezetek, Szentendre, 2008.01.16., Mit biztosít ma a jogszabályi háttér Magyarországon a szociális szövetkezetekkel kapcsolatban?
- Szociális Szövetkezetek, Szentendre, 2008.01.16., Szövetkezet alapításkori gyermekbetegségei (ppt)
- Szociális Szövetkezetek, Szentendre, 2008.01.16., Mi a helyi gazdasági igény... (ppt)
- Szociális Szövetkezetek, Szentendre, 2008.01.16., Brainstorming (xls)
- Térségi fórum Szentendrén a közösségi fejlődés új lehetőségeiről
- 20 éves a Budapest Környéki Népfőiskolai Szövetség (2009)
- Művelődés hete - a tanulás ünnepe 2008.
- Felnőttképzési programok, jó gyakorlatok a Közép-Magyarország Régióban 2008.
- Szociális Szövetkezetek 2008., Beszámoló a "A közösségi fejlődés új lehetőségei" c. programról
- Szociális Szövetkezetek 2008., Szociális Szövetkezetek működése
- Szoboravató Erdélyben 2007.
- Szoboravató Erdélyben, 2007., Székelyszentistván, 2007. 1. (ppt)
- Szoboravató Erdélyben, 2007., Székelyszentistván, 2007. 2. (ppt)
- Művelődés Hete, 2006., meghívó 1. (jpg)
- Művelődés Hete, 2006., meghívó 2. (jpg)
- A Művelődés Hete hivatalos logoja (jpg)
- Művelődés Hete, 2006., Aszód, 2006. (ppt)
- Művelődés Hete, 2006., Innováció - Aszód, 2006. (ppt)
- Művelődés Hete, 2006., Előadás, 2006.03.24. (ppt)